taichi.nu Forum Index taichi.nu
Svenska Tai Chi Chuan Institutets Diskussionsforum
 
 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 

Tao Te Ching

 
Post new topic   Reply to topic    taichi.nu Forum Index -> Allmänt forum
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Henrik



Joined: 21 May 2006
Posts: 1

PostPosted: Sun May 21, 2006 5:42 pm    Post subject: Tao Te Ching Reply with quote

Jag vill tipsa om bokförlaget på www.arriba.se

Jag blev nyfiken redan första gången Klas tog upp och pratade om Lao Tzu, Tao Te Ching och taoismen. Efter att ha kollat runt lite på nätet så hittade jag den här sidan. Stefan Stenudd skriver mycket bra och har gjort en mycket fin översättning och förklaring av den taoistiska läran/ filosofin. Boken består av en översättning på svenska av Tao Te Ching och en andra del där bland annat Yin och Yang, Lao Tsu, "Te" - "Dygden" och mycket annat rörande mystiken runt denna bok förklaras.

Själv köpte jag Tao Te Ching och Qi-boken som jag gärna tar med fall någon vill kika, de är båda mycket prisvärda enligt mig.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Chris M



Joined: 31 Mar 2006
Posts: 7

PostPosted: Tue May 23, 2006 1:36 am    Post subject: Reply with quote

Ja lite Daodejing/Taoteching måste man ju ha i bagaget tycker jag. Smile

Stefan Stenudds bok är en mycket bra översättning till svenska tycker jag, gillade också det kapitel då han jämför det senast upptäckta arkeologiska textfynden av DDJ med med den klassiska texten och stefans funderingar omkring de olika texterna.

På min önskelista över böcker ligger "Lao-tzu's Taoteching : with Selected Commentaries of the Past 2000 Years" översatt av den väl ansedde Red Pine (aka Bill Porter, författaren som skrivit "Road to Heaven" bl.a). Denna utgåva verkar vara en av de bästa kompileringarna av olika versioner av DDJ med ett antal bra och kända kommentarer alla samlade i en överskådlig volym.

Kan vara värt att kolla in om man vill ha mer eller föredrar att läsa på engelska.
http://www.amazon.com/gp/product/1562790854/ref=sr_11_1/103-9996009-7512644?%5Fencoding=UTF8
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
Klas
Moderator


Joined: 18 Dec 2005
Posts: 514
Location: Malmö

PostPosted: Thu May 25, 2006 4:36 pm    Post subject: Reply with quote

Även den gamla "Kinesiska tänkare i urval" av Alf Henriksson och Hwang Tsu-Yu (som var en sinolog verksam på Stockholms universitet) har en bra översättning av Tao Te Ching/Dao De Jing. Jag roade mig en gång med att jämföra en del av Stenudds publikation med denna, ord för ord och det var svårt att hitta några skillnader i betydelse, i tolkning, men naturligtvis gick jag inte igenom hela. Det hör till saken att Stenudd inte har översatt denna utgåva från kinesiska, han kan inte kinesiska, men han har använt de engelska nyöversättningar som kommit på senare tid, inte illa det heller. De grundar sig på de i Ma-Wang-tui återfunna manuskripten från cirka 200 f.Kr. om jag minns rätt. Det mest slående med dem var att man kunde konstatera att tiden inte hade förändrat boken så mycket, de var anmärkningsvärt lika dagens utgåvor.

En annan sak att tänka på är att en "översättning" från kinesiska, särskilt av en antik klassiker, inte är en är översättning, utan en tolkning. Därtill bör man lägga att Tao Te Ching börjar med påståendet att: "Den Tao som kan beskrivas är inte den eviga Tao", och redan där själv satt stora " tecken kring varje fras.... detta kan inte sägas, det undflyr orden. Men det kan upplevas, det kan levas, det kan praktiseras, det kan övas. Därmmed inte sagt att boken inte skall läsas, annars hade den nog inte skrivits...

Hittar man "Kinesiska tänkare i urval" får man på köpet lite Kong Fu Zi, Chuang Zi (som är roligare, en humorist), Mo Zi, Meng Zi, och en hel bukett andra gamla filosofer. Men Lao Zi och Chuang Zi är klart de intressantaste. Men Mo Zi är också intressant och nog inte oviktig för utvecklingen av kinesiskt tänkande med sin altruistiska hållning. Jag tror, i motsatts till Henriksson, att Mo Zi´s idéer integrerades i taoismen, och alltså inte "försvann". Men det är inte riktigt möjligt att föra i bevis, att bena ut något sådant låter sig knappast göras. Särskilt inte efter drygt 2000 år.

Ett annat argument för denna volym är rent ekonomiskt, den brukar vara väldigt billig på bokrean Wink

Men dra er inte för att köpa Stenudds utgåva, den är inte så dyr den heller. Också får man ju den här biten.
Quote:
det kapitel då han jämför det senast upptäckta arkeologiska textfynden av DDJ med med den klassiska texten och stefans funderingar omkring de olika texterna.

Så jag vill nog hålla med både Henrik och Chris om att den är värd att köpa, men får ni syn på "Kinesiska tänkare i urval" så slå till. Det var ett tag sedan jag såg den på rean men ibland dyker den upp på antikvariat, eller kanske det går att få ett ex på internet. Många gamla böcker dyker upp där nu, antikvariaten har upptäckt nätet.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
Kalle



Joined: 22 Apr 2006
Posts: 40
Location: Lund, Sweden

PostPosted: Fri May 26, 2006 12:27 pm    Post subject: Reply with quote

Är det någon som vet vilka nya engelska översättningar som Stenudd använt sig av - eller några andra bra engelska versioner?
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
Klas
Moderator


Joined: 18 Dec 2005
Posts: 514
Location: Malmö

PostPosted: Fri May 26, 2006 4:36 pm    Post subject: Reply with quote

En som jag tycker låter intressant är "LAO-TZU, TE-TAO CHING" av Robert Henricks. Titelns omkastning är ingen tillfällighet, utan bygger på "versernas" ordning. Den skall enligt Stenudd, ha "utförliga och kunniga kommentarer, samt Ma-wang-tuis texter i kinesisk skrift." Ma-wang-tuis texter är det senaste fyndet av Tao Te ching, så det är integrerat i denna utgåva. Robert Henricks är en religionsprofessor så vi kan väl förutsätta en vis akademisk nivå, och inga klåfingriga flumtolkningar á la "new age" eller "kristi-fiering" som tidigare har varit vanligt? Jag vet inte om den går att få tag i, den kom ut 1989?

Det nämns en annan, som också verkar bra, kanske bättre, VICTOR H. MAIR: TAO TE CHING. BANTAM 1990. Victor Mair är professor i kinesiska. Boken innehåller utförliga kommentarer. Jag tror detta kan vara ett minst lika bra val som den förra! Och uppriktigt sagt, jag föredrar en professor i kinesiska mot en i religion i detta fall. Tao är inte en religion, inga gudar ingen himmel, inget helvete, alltså ingen religion. Och klassisk kinesiska är ganska kryptisk, alls inte ett talat språk, så allt skall tolkas, och det gäller att känna till hur det gjordes, rent språkligt.

Något som jag gärna skulle lägga rabarber på är en artikel från 1932, i Göteborgs Handelshögskolas årsskrift, av Bernard Karlgren, THE POETICAL PARTS IN LAO-TSI. Bernard Karlgren, nestorn inom forskningen i kinesiska språket, världsberömd sinolog, var också en bra skribent, jag har en bok som heter "PENNAN OCH ORDET I MITTENS RIKE, som är mycket läsvärd, och den vittnar om han formuleringsförmåga, han var inte inte bara en helt banbrytande akademiker. Han kan faktiskt sägas ha grundlagt den akademiska forskningen om kinesiska språket. Cecilia Lindqvist, med den roliga boken "Tecknens Rike" var en av hans elever på Östasiatiska Institutionen i Stockholm.


Last edited by Klas on Thu Mar 27, 2008 2:09 am; edited 1 time in total
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
Chris M



Joined: 31 Mar 2006
Posts: 7

PostPosted: Fri May 26, 2006 7:45 pm    Post subject: Reply with quote

Ja "Tecknens Rike" ser riktigt bra ut. Ännu en bok jag vill plocka upp om den nu någonsin hittar till bokreahyllorna.
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
Klas
Moderator


Joined: 18 Dec 2005
Posts: 514
Location: Malmö

PostPosted: Mon May 29, 2006 1:04 am    Post subject: Reply with quote

Quote:
Själv köpte jag Tao Te Ching och Qi-boken som jag gärna tar med fall någon vill kika, de är båda mycket prisvärda enligt mig.


Det vore bra, detta är nog det bästa som kan fås på svenska. Fast jag tycker att den gamla också är bra som jag sa, och att få flera filosofer på köpet är ju inte illa. Men den är visst inte lätt att få tag i, utgången, så att man får leta på weben. Engelska versioner är något av en djungel. Och det finns bra utgåvor med texten i lättillgänglig version, utan krångel med översättningsproblemen och allt annat som är bitvis rätt så akademiskt, minst sagt. Som det där med Tao Te Ching eller Te Tao Ching, det är tydligen bara en fråga om att man kastat om på ordningen efter de nya fynden på 70-talet, big thing som man säger...

Men jag måste medge att jag har blivit nyfiken på Victor Mairs version, och tänker skaffa den – och samtidigt motta Amazons erbjudande om extra pris om jag köper Chuang Zi också... undra vad den gamle skulle ha sagt om det Smile Den hittar ni här, och där finns också lite att läsa om boken och om mr Mair:
http://www.amazon.com/gp/product/055334935X/ref=nosim/103-0360469-3549453?camp=2025&dev-t=D26XECQVNV6NDQ&link%5Fcode=xm2&n=283155
Den har en kinesisk parallell text och tydligen mycket diskussioner om tolkningar, och översättningar. Och man skall veta att det finns en hel del att bita i där! Exempelvis, skall man "stärka Yuan/ursprungs Qi" eller skall man "hylla förfäderna", ett stycke kan läsas på båda sätten, bara som exempel på att det inte bara är en fråga om hårklyverier. Jag minns att Lars Bo, en kompis och gammal Tung-elev i Köpenhamn, som har en hel del expertis i kinesiska språket, visade på liknande passager i boken I Ching, där det i den kinesiska texten var tydligt att det var anvisningar för Qi Gong snarare än de gängse västerländska tolkningarna, det var syftningar på Den Lilla Himmelska cirkulationen, och inte den vidlyftiga tolkning som Richard Wilhelm en gång gjort. Och det ställer ju speciella krav på en översättare.


På weben kan man ju också titta på Wikipedia, som har en massa om Tao Te Ching, en bra introduktion till hela ämnet, och massor av lästips där, plus en hel del ur själva boken, se http://en.wikipedia.org/wiki/Tao_te_ching


Last edited by Klas on Thu Mar 06, 2008 6:53 pm; edited 1 time in total
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
Klas
Moderator


Joined: 18 Dec 2005
Posts: 514
Location: Malmö

PostPosted: Thu Mar 06, 2008 6:51 pm    Post subject: Reply with quote

Jag har nyligen fått lite frågor om taoismen, och dess förhållande till Tai Chi Chuan. Det är den filosofiska grunden för Tai Chi, så att läsa taoismens klassiker är intressant för Tai Chi utövare, och då är det först och främst Tao Te Ching/Dao De Jing, den äldsta klassikern, som jag tycker man bör leta upp.

Och dessa inlägg handlar om detta så jag lyfter upp denna tråd, så att ni lättare kan hitta den, och eventuellt komma med inlägg och frågor.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    taichi.nu Forum Index -> Allmänt forum All times are GMT + 4 Hours
Page 1 of 1

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group