| View previous topic :: View next topic |
| Author |
Message |
Jens
|
Posted: Fri Apr 23, 2010 5:03 pm Post subject: bokindex |
|
|
Jag är ju med säkerhet inte den första här som har läst böcker om taiji på engelska. Kanske är jag den enda dumskallen som emellanåt känner mig fullständigt förvirrad av att läsa dessa böcker, men jag tror inte det.
Jag hade verkligen uppskattat någon typ av bokcirkel här på forumet. Man hade tex kunnat göra ett nytt bokindex och skapa trådar för de olika böckerna och där skulle man kunna diskutera specifika delar osv
Sedan kunde man börja arbeta på en engelsk-svensk taiji-ordlista. Många ord som man stöter på är ju ofta fackord med anatomisk karaktär mm. Andra ord som exempelvis yelding eller adhere är ord som jag glömmer hela tiden och måste slå upp. Läsningen blir hackig.
Emellanåt känns det som att jag läser dessa böcker utan att förstå dem. Djupdykningar i full och tom eller de olika energierna är aningen betungande för en nybörjare som jag. Det hade underlättat, tror jag, ifall man hade ett forum för diskussion. |
|
| Back to top |
|
 |
Klas Moderator
|
Posted: Thu May 27, 2010 1:39 am Post subject: |
|
|
Hej Jens, Hade inte sett din post här! Kanske du skulle flytta den, alltså helt enkelt lägga upp den på nytt på "Allmänt forum" så att inte andra också missar den? Det är intressanta frågor du ställer och bra förslag!
Du kunde kanske också börja med att ta upp en bok eller något i en bok som du vill diskutera eller fråga om, så är det ju igång!? Då får vi se vad för reaktion vi får. Det har du ju delvis gjort i allmänna ordalag redan i denna post, mycket bra!
En ordlista är ett stort projekt, men jag tror att jag har en länk någonstans till en kinesisk-engelsk ordlista. Skall se om jag kan hitta fram den. |
|
| Back to top |
|
 |
|